Wednesday, August 18, 2010

[fakta]Fenomena Ditindih Hantu(english&malay article)

Share
What is sleep paralysis? 

Sleep paralysis consists of a period of inability to perform voluntary movements either at sleep onset (called hypnogogic or predormital form) or upon awakening (called hypnopompic or postdormtal form).

Sleep paralysis may also be referred to as isolated sleep paralysis, familial sleep paralysis, hynogogic or hypnopompic paralysis, predormital or postdormital paralysis

What are the symptoms?

A complaint of inability to move the trunk or limbs at sleep onset or upon awakening
Presence of brief episodes of partial or complete skeletal muscle paralysis
Episodes can be associated with hypnagogic hallucinations or dream-like mentation (act or use of the brain)

Polysomnography (a sleep recording) shows at least one of the following:

suppression of skeletal muscle tone
a sleep onset REM period
dissociated REM sleep

Is it harmful?

Sleep paralysis is most often associated with narcolepsy, a neurological condition in which the person has uncontrollable naps. However, there are many people who experience sleep paralysis without having signs of narcolepsy. Sometimes it runs in families. There is no known explanation why some people experience this paralysis. It is not harmful, although most people report feeling very afraid because they do not know what is happening, and within minutes they gradually or abruptly are able to move again; the episode is often terminated by a sound or a touch on the body.

In some cases, when hypnogogic hallucinations are present, people feel that someone is in the room with them, some experience the feeling that someone or something is sitting on their chest and they feel impending death and suffocation. That has been called the “Hag Phenomena” and has been happening to people over the centuries. These things cause people much anxiety and terror, but there is no physical harm.

What else can you tell me about sleep paralysis?

Some people with disrupted sleep schedules or circadian rhythm disturbances experience sleep paralysis
A study found that 35% of subjects with isolated sleep paralysis also reported a history of wake panic attacks unrelated to the experience of paralysis
Sixteen percent of these persons with isolated sleep paralysis met the criteria for panic disorder

How can I stop the sleep paralysis?

In severe cases, where episodes take place at least once a week for 6 months, medication may be used.

You may be able to minimize the episodes by following good sleep hygiene:

getting enough sleep
reduce stress
exercise regularly (but not too close to bedtime)
keep a regular sleep schedule

CREDIT: http://www.stanford.edu/

#######################################################################


Masalah Narcolepsy
Oleh : Mohamed Yosri Mohamed Yong

Narcolepsy merujuk kepada masalah tidur yang menyebabkan rasa mengantuk melampau pada waktu siang dengan kecenderungan untuk terlelap pada waktu yang tidak sesuai. Narcolepsy biasa terdapat, tetapi kesan dalam kehidupan seharian seseorang pengidap Narcolepsy amat mendalam. Mereka tidak boleh memandu, melakukan perkara-perkara merbahaya, sering disalah anggap sebagai gila, dan tersingkir oleh masyarakat. Ubat bagi menyembuhkan Narcolepsy masih belum didapati tetapi dengan kemajuan teknologi, perubatan, dan farmasi masa kini, pengidap Narcolepsy mampu menjalani kehidupan hampir normal.

Tanda-tanda Narcolepsy
Terdapat empat tanda Narcolepsy iaitu :-
#Rasa mengantuk melampau pada waktu siang.
#Cataplexy
#Lumpuh tidur "sleep paralysis"
#khayalan hypnagogic

Dalam kebanyakan kes, tanda Narcolepsy pertama yang paling mengganggu adalah rasa mengantuk melampau pada waktu siang. Tanda-tanda Narcolepsy boleh muncul secara serentak atau perlahan-lahan.

Rasa mengantuk melampau pada waktu siang.
Rasa mengantuk melampau pada waktu siang merupakan tanda pertama disedari oleh pengidap Narcolepsy. Pengidap Narcolepsy bukan sahaja terlelap seperti orang normal seperti selepas makan, atau semasa kelas yang membosankan, tetapi juga pada masa yang mana orang biasa mampu berjaga seperti ketika menonton cerita, menulis surat, memandu, atau ketika sedang bercakap dengan orang lain.

Cataplexy
Cataplexy merujuk kepada kehilangan kawalan otot seketika. Simptom ini biasanya muncul selepas berbulan atau bertahun mengalami perasaan mengantuk. Cataplexy biasanya dicetuskan oleh perasaan yang kuat seperti ketawa, gembira, terkejut, dan kadang kala oleh perasaan marah. Kelemahan otot berbeza dari tahap serdahana di mana terdapat perasaan lemah seketika pada otot kaki - atau menyebabkan kehilangan kawalan otot sepenuhnya yang menyebabkan rebah. Pengidap Cataplexy berada dalam keadaaan sedar sepenuhnya dan berbeza dengan mereka yang beraha hendak pitam. Terdapat kemungkinan mereka yang mengalami Cataplexy tidak mengidap narcolepsy.

Lumpuh tidur "Sleep Paralysisis"
Lumpuh tidur "Sleep Paralysisis" merujuk kepada kehilangan kawalan otot ketika seseorang sedar dari tidur atau hampir tidur. Ia merupakan perasaan yang menakutkan disebabkan mereka menyedari apa yang berlaku disekeliling tetapi tidak mampu bergerak atau bercakap. Berbeza dengan Cataplexy, mereka yang diserang lumpuh tidur sembuh apabila disentuh. Keadaan ini juga dikenali sebagai ditindihhantudikalangan orang melayu. Ini disebabkan mangsa akan sedar apabila disentuh. Oleh itu mereka menganggap kejadian ini disebabkan perbuatan makluk halus yang menindih orang tersebut.

Khayalan Hypnagogic "Hypnagogic Hallucinations"
Khayalan Hypnagogic "Hypnagogic Hallucinations" merupakan pengalaman mimpi nyata yang berlaku ketika seseorang dalam keadaan mengantuk ketika hampir tidur atau terjaga. Pengalaman mimpi nyata ini mungkin melibatkan gambaran atau bunyi yang mengganggu lebih menakutkan lagi sekiranya pengalaman ini disalah tafsir sebagai sakit jiwa. Ramai pengidap Khayalan Hypnagogic melapurkan seseorang atau sesuatu berada di dalam bilik atau diluar bilik mereka. Pengalaman ini lebih menakutkan disebabkan mereka hanya separuh sedar dan tidak dapat mengawal keadaan.

Tanda-tanda tambahan narcolepsy termasuk perbuatan automatik (tugas yang biasa dilakukan tanpa meningati atau sedar perbuatan tersebut.), kesukaran untuk tidur walaupun tertidur awal pada waktu malam. Pengidap narcolepsy juga melapurkan pandangan berganda, tidak mampu memusatkan fikiran, dan hilangan ingatan.

Sebab narcolepsy
Sebab sebenar narcolepsy tidak diketahui pada masa ini, tetapi narcolepsy kelihatannya disebabkan oleh masalah sistem saraf tunjang yang mengawal tidur dan jaga. Ketika bermimpi, manusia normal mengalami kehilangan kawalan otot sama seperti cataplexy dan lumpuh tidur sebagai melindungi diri daripada melakukan perbuatan yang boleh merbahayakan diri sendiri. Pengidap narcolepsy pula mengalami kehilangan kawalan otot dan pengalaman seperti bermimpi yang berlaku pada ketika yang tidak bersesuaian. Kadang-kala Narcolepsy berlaku dalam keluarga, tetapi terdapat pengidap Narcolepsy dikalangan keluarga yang tidak mempunyai sejarah masalah Narcolepsy. Kajian yang sedang dijalankan menunjukkan terdapat gen, yang digabung dengan faktor lain dalam kehidupan seseorang mencetuskan narcolepsy.

Bagaimana narcolepsy dirawat.

Untuk memastikan seseorang menghidapi narcolepsy, kajian tidur malam dan MSLT akan dijalankan. Setelah didiagnosa, pesakit dan pakar tidur perlu bekerjasama untuk memastikan rawatan yang paling berkesan. Pengidap narcolepsy masih belum boleh sembuh sepenuhnya, tetapi tanda-tanda narcolepsy boleh dikawal dengan ubat, rawatan perangai, dan pengawalan persekitaran. Mereka yang mengidap narcolepsy biasanya berasa lebih lega apabila menyedari masalah mereka juga dihidapi oleh orang lain dan mereka bukannya sakit jiwa atau gila seperti yang difikirkan sebelumnya.

CREDIT: mesra.net

No comments:

Post a Comment

cristopher_johnson@hotmail.com